Elust enesest: mida arvavad lapsed rahast?

Naine
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Esme Kassak külastas «Julged hoolida?» projekti raames Tallinna Magdaleena Lasteaeda ja palus kõige vanema rühma 6–7-aastastel lastel joonistada pilte kõigest, mis seostub nende jaoks rahaga. Joonistamise ajal arutati, kuidas raha jõuab panka ning mida raha eest saab. Toredat peamurdmist valmistas seegi, kuidas täpselt euro märk kirjutatakse.

Turvaline raha

Selleks, et raha turvaliselt koguda, peab hoiupõrsas olema kindlas kohas ja hästi turvatud. Kui münte juba üksjagu kogunenud, tuleb need panka viia ning asemele saab paberraha, teadsid kolm last oma kogemusest jutustada. Aga kas raha tohib ka käes hoida? «Ei, sest raha võib ära kaduda,» arvas Tormi (6). Ja kaupluses sularahaga ostes tasub üle lugeda, kas antakse ikka õigesti raha tagasi.

Raharinglus

Kui enamik lapsi joonistas rahast rääkides rahakassa või isegi -kirstu, siis üks tüdruk joonistas hoopis pangakaardi. Kaardi kasutamise kohta teadsid lapsed üsna hästi, et seda saab kasutada vaid see isik, kellele kaart kuulub ning peab teadma ka salakoodi. Kuidas aga raha panka ja omakorda kaardile saab, tekitas märksa elavama vestluse.

Tormi (6) kogub raha kalli mudelauto jaoks ning raharinglusest on tal üsna selge arusaam: kindel eesmärk, kogumine ja turvaline hoidmine.

Raha väärtus

Selle osas, mida saab 100 euro eest osta, oli lastel erinev arusaam. Mõni teadis, et saab süüa, riideid ja ehk mõne mänguasjagi, teised aga arvasid, et saab auto, laeva ja majagi. Hästi olid lapsed kursis mänguasjade maksumusega: saja euro eest peaks saama paraja suurusega Lego komplekti, Furby koos lisadega või puldiauto.

«Mööblit saab saja euro eest,» arvas Marten (6) ning teised lisasid juurde veel kohvimasina ja isegi WC-poti.

Raha kogumine

Lastega vestlusest selgus, et enamik neist kogub raha. Mõnel lapsel on isegi mitu hoiupõrsast, mõnes peres on aga kõigi peale üks suur rahakassa. Tore raha kogumise võimalus tuli välja seoses taaraga – selgus, et kui laps on pudelite kogumist majandada aidanud, siis on ta selle raha ka endale saanud.

Helena (6): «Väiksesse kassasse kogun väikseid münte, suurde suuri münte.» Melinda (6) aga kogub mündid hoiupõrsasse ja paberrahad rahakotti.

Mis on hea ost?

Lapsed ütlesid, et koguvad raha erinevate asjade jaoks ja mõni isegi ei teadnud veel, mis see hea asi olla võiks. Toreda üllatusena oskasid tüdrukud hinnata nn elamusoste ja mõelda ka teiste peale. Kui Marten (6) soovib kindlalt tööriistakomplekti, siis Kedelin (6), Melinda (6) ja Anna Brita (6) leidsid, et osta võiks ka midagi maitsvat.

Kedelin (6): «Mina ostaksin midagi maitsvat.» Kas näiteks tordi tervele perele? «Jah!»

Laura H. (6) on kogutud raha eest ostnud juba ühe baleriininuku. Kuid mida võiks kogutud raha eest osta? «Tahan teha kingituse sõbrale,» seab Laura teised endast ettepoole.

Laste joonistusi saad näha SIIT!

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles