11 inimest, kellega võid tööl kokku puutuda

Naine
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Inimesi pole ilus sildistada, aga mõnikord käituvad inimesed nii, et väga lihtne on neile viidata teatud nimedega. Psühholoogid on kindlaks teinud, et eksisteerib 11 inimtüüpi, kellega võime näiteks tööl kokku sattuda. Need inimesed panevad su kannatuse proovile ja võivad töömeeleolu rikkuda.

Psühholoogiaportaal Psychology Today pani kirja 11 inimtüüpi, kellega võid tööl kokku puutuda.

  • Kiusaja

Käitumine: hirmutab teisi füüsiliste või verbaalsete vahenditega, on koosolekutel ja vestlustes agressiivne. Võib kasutada oma staatust, suurust või hääletooni teiste alandamiseks. Kiusaja võib olla nii mees kui naine, alluv või ülemus.

Põhjused: käitumine võib olla seotud lapsepõlves läbielatuga. Teda kimbutavad madal enesehinnang ja hirm. 

Lahendus: kogu tema kohta infot, mida saad esitada oma ülemusele või personaliosakonnale. Seisa enda eest nii tihti kui võimalik. Ära lase endast üle sõita neil, kes sind hirmutavad.

  • Mossitaja

Käitumine: ta kasutab palju sarkasmi, eriti koosolekute ajal. Selle tüübi kõige suurem probleem on see, et ta peab sageli oma sisemonolooge kõva häälega.

Põhjused: ta võib olla läbipõlenud või ülemuse või kolleegide peale pahane. Ta ei taha tunnistada, et tal on madal staatus ja ta ei saa tööl kuskile areneda. Ta on õppinud sellist käitumist oma pereliikmetelt ja sõpradelt.

Lahendus: kui oled tema ülemus, ürita temaga rääkida ja öelda, et ta peaks õppima kontrollima oma käitumist. Kui ta on sinu kolleeg, väldi temaga suhtlemist või ürita teda vaigistada, öeldes, et ka teised tahavad oma arvamust avaldada ilma, et keegi neid kritiseeriks.

  • Nutikas logard

Käitumine: ta teab, kuidas kõvasti tööd teha, aga ta lihtsalt ei tee seda. Ta pühendub tööle vaid siis, kui see on talle kasulik. Kõige hullem on see, kui ta õpetab ka teistele töötajatele laisklemist.

Põhjused: ta võib olla läbipõlenud, pole tööga rahul, tööülesanded pole tema jaoks piisavalt väljakutsuvad, ta tahab pensionile jääda, kuid ei saa seda omale veel lubada. Ta on pidevalt pahas tujus, igatseb «vanu häid aegu», kui ülemused ja kolleegid olid tema sõnul «paremad».

Lahendus: kui oled ülemus, juhenda seda töötajate natuke ja tuleta talle tema tööülesandeid meelde. Kui oled kolleeg, räägi oma ülemusega ja selgita talle, millised ülesanded jäävad logardist kolleegil tegemata. 

  • Ahistaja

Käitumine: kasutab füüsiliselt, verbaalselt, seksuaalselt või muul moel ahistavaid nalju, kommentaare, žeste ja käitumist. Ta muudab töökeskkonna vaenulikuks kasutades hirmutamist, võimu ja alandamist.

Põhjused: õpitud käitumine, minevikus on selline käitumine teda aidanud. Ta on kas rumal või ei tee meelega välja soolistest, kultuurilistest või muudest erinevustest.

Lahendus: igal inimesel on õigus töötada hea keskkonnaga kohas ja tööandja peab hoolitsema selle eest, et kedagi ei ahistataks. Ära karda oma ülemusele või personaliosakonnale rääkida, kui keegi ahistab sind töö juures.

  • Lobamokk

Käitumine: jookseb tühiste asjade pärast ülemusele kaebama. Talle meeldib juhtkonnale vihjeid teha selle kohta, kui keegi ei tee oma tööd. Loob halba õhkkonda.

Põhjused: on salamisi kade või armukade. Ta võib kasutada seda strateegiana, et teistest tööl ette saada. Ta pole tegelikult endaga rahul.

Lahendus: ta on üllatunud, kui kolleegid temaga suhelda ei taha või kui nad teda endaga välja ei kutsu. Jälgi tema juuresolekul oma sõnu, ole professionaalne, ära lange tema tasemele.

  • Passiiv-agressiivne töötaja

Käitumine: ta on osav manipuleerija, rõhub teiste südametunnistusele. Ta teeskleb haavumist, kui süüdistad teda tähtaegade ületamises, töö tegemata jätmises või milleski muus. 

Põhjused: õpitud käitumine lapsepõlvest, et toime tulla olukorras, kus ta tundis end võimetult.

Lahendus: ära lase tal endas süütunnet tekitada. Kui tunned talle mõnikord kaasa ja teed tema eest paar ülesannet ära, siis on tema võitnud.

  • Tšempion

Käitumine: talle meeldib rääkida ebaõiglusest, probleemidest ja konfliktidest, mis tööl ette tulevad. Suhtleb sageli ülemuse või personaliosakonnaga ja kurdab tühiste asjade pärast teiste üle.

Põhjused: ta defineerib end kui õiguse eest kaitsjat.

Lahendus: kui oled tema ülemus, keskendu tema tööle ja ära pööra tähelepanu sellele, kui ta väidab, et sinu tõttu on tööl kõik halvasti. Kui oled kolleeg, ütle talle, et ta tegeleks oma asjadega, teeks oma tööd ja jätaks sind rahule.

  • Klatšija

Käitumine: räägib kogu aeg teistest, hoolimata sellest, kas keegi tahab teda kuulata või mitte. Võib tekitada probleeme ja pöörata kolleege teineteise vastu. Väga osav abielude, suhete ja sõprussidemete lõhkumises.

Põhjused: tal on igav, tal pole tööl midagi teha. Võib olla teiste peale vihane ja kasutada klatšimist suhete ja abielude nurjamiseks.

Lahendus: ole tema seltskonnas ettevaatlik. Sea talle väikseid lõkse ja jälgi, kas pisivaled, mis oled talle rääkinud, jõuavad ringiga sinuni tagasi. 

  • Sõltlane

Käitumine: ta ei jõua sageli tööle. Võib sattuda õnnetustesse. Tal esineb konflikte ülemuste ja kolleegidega. Ta välimus võib olla räsitud. 

Põhjused: sõltlaste probleemid saavad alguse kodust või tervisest ja võivad minna nii kaugele, et sõltlane tarbib töö juures alkoholi või narkootikume.

Lahendus: hoia oma isiklikke asju sellest inimesest eemal. Alkohoolikud võivad sageli töölt koju jääda, narkootikumide küüsis olevad inimesed võivad töölt varastama hakata. 

  • Psühhopaat

Käitumine: valetab, teeb haiget ja manipuleerib teistega, et ise kasu lõigata. Tal puudub empaatiavõime. Ta on libe kui mürgine madu ja täpselt sama ohtlik.

Põhjused: see inimene on sellisena sündinud. Psühhopaate on raske aidata, neile ei mõju teraapia ja neid on keeruline tööl juhendada.

Lahendus: limiteeri temaga suhtlemist. Ära jaga temaga oma isiklikku elu puudutavaid fakte. Ole alati ettevaatlik.

  • Eneseimetleja

Käitumine: maailm keerleb kogu aeg ainult tema ja ta tegemiste ümber. Ta on ülitundlik ignoreerimise suhtes ja talle ei meeldi see, kui keegi teda ei kiida. Tema arvates seisab ta teistest sammukese kõrgemal.

Põhjused: kindlat põhjust on raske välja tuua. Talle ei mõju teraapia või juhendamine. Sageli on eneseimetlus kaitsemehhanism, mis varjab madalat enesehinnangut ja ebakindlust. Ta ei tunne, et oleks midagi väärt.

Lahendus: kiida teda siis, kui ta on selle ära teeninud ja anna talle tagasisidet, kui tal on seda tarvis. Pane tähele, kuidas teda solvab see, kui sa talle tähelepanu ei osuta. Ära lase tal endaga ülbelt käituda.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles