P, 18.04.2021

Testi end: kas sul on suhkrusõltuvus?

FOTO: Vida Press

Veidi magusat ei tee paha, kuid liialdamisega kaasneb juba hulk terviseprobleeme. Uuri lähemalt, kas sul on põhjust muretsemiseks. 

Prevention koostas dietoloog Ilyse Schapiro abiga testi, mis aitab selgust tuua, kas suhkrutarbimine on kontrolli all või väljunud mõistlikkuse piiridest. 

1. Kui tihti sööd magusaid toitusid või jood magusaid jooke (ka neid, mis on tehtud kunstlike magusainetega)?

  1. Kõige rohkem korra või paar kuus. Mulle ei maitse magus. 
  2. Paar korda nädalas söön magustoitu, aga limpsi või dieetlimonaadi joon harva.
  3. Enam-vähem iga päev.

2. Milline on su tavaline hommikusöök?

  1. Munad, aedviljad, avokaado ja röstsai või ka õhtusöögi ülejäägid. 
  2. Kreeka jogurt, kaerahelbepuder puuviljaga või smuuti.
  3. Hommikusöögihelbed, muffin, hommikusöögiküpsis.

3. Kui palju suhkrut või magusainet sa oma kohvi või tee sisse lisad?

  1. Ei lisa midagi.
  2. Ühe teelusikatäie või ühe tableti/pakikese.
  3. Vähemalt kaks teelusikatäit või pakikest.

4. Kui tihti näed selleks ekstra vaeva (näiteks lähed eraldi poodi), et saada midagi magusat? 

  1. Peaaegu mitte kunagi. 
  2. Aeg-ajalt, kui tuleb mingi eriline isu.
  3. Tihti, vähemalt korra nädalas. 

5. Kas sööd mõnikord magusaid toite salaja?

  1. Ei. Kui söön magustoitu, siis kuulub see põhieine juurde või söön magusat mingil seltskondlikul üritusel.
  2. Paar korda aastas tuleb ikka ette, et söön üksi kodus olles pooleliitrise jäätise korraga ära. 
  3. Tavaliselt ootan maiustuste söömiseks hetke, kui jään üksi. Nii saan nautida ilma, et keegi mõistaks mind hukka. 

6. Kas peidad maiustusi, et saaks neid hiljem süüa?

  1. Ei. Miks peakski?
  2. Tavaliselt mitte. Aga kui ma tean, et vanaema tordist on ainult üks tükk järel, siis sätin selle külmikus teiste asjade taha, et keegi seda ei märkaks. 
  3. Jah, mul on maiustuste peitmiseks oma salakoht.

7. Kas tunned tihti, et ei suuda magusatele või rafineeritud jahust tehtud toitudele (nagu saiale) kuidagi vastu panna?

  1. Harva. Need jätavad mind külmaks. 
  2. Võib-olla aeg-ajalt, kui mul on kõht tühi. Tavaliselt piirdun paari küpsisega ja sellest piisab.
  3. Jah. Tavaliselt, kui olen juba suutäie võtnud, on väga raske lõpetada. Isegi kui kõht on tegelikult täis. 

8. Kui lubad endale midagi head, kas mõtled sisimas, et see on viimane kord, kui niimoodi sööd?

  1. Ei. 
  2. Olen paar korda üritanud suhkrusöömist piirata, aga sain aru, et sellest ei tule pikemas perspektiivis midagi välja. 
  3. Mõtlen niimoodi väga tihti, aga siis jälle ebaõnnestun ja tunnen end näruselt.

Scanpix

FOTO: SCANPIX

Vastused

Enamasti A-d: sa oled tõeline haruldus.

Sul ei ole kindlasti suhkrusõltuvust. Tundub, et sul on magusa suhtes üleloomulik immuunsus, mis teeb teised kadedaks. 

Enamasti B-d: su suhkrutarbimine on mõõdukas.

Palju õnne! Tundub, et sinu suhe magusaga on terve. Kui sul on vastav tuju, siis naudid küll magusat, aga see ei valitse su elu. Seega pole vaja seda oluliselt piirama hakata, muidu võib tekkida magusa järele hoopis suurem isu. Kui lubad endale aeg-ajalt midagi magusat, ei teki tunnet, et jääd millestki alati ilma ja nii on ka väiksem tõenäosus, et sööksid nõrkusehetkedel endal magusast südame pahaks. 

Enamasti C-d: suhkur on su parim sõber. 

Suhkrusõltuvus on ehk liialt karmikõlaline sõna, kuid selle lihtsa testi põhjal võid arvata, et su suhe suhkruga ei ole terve. Liiga järsk loobumine pole tõenäoliselt eriti tulemuslik, mistõttu tasub sul magusasöömist piirata tasahaaval. Näiteks harju esialgu sellega, et paned kohvi sisse vähem suhkrut ja magustoitu sööd vaid kolmel päeval nädalas, kuid mitte iga päev. Kindlasti tasuks sul pöörduda toitumisnõustaja poole, kes aitab liigsest magusaisust süsteemselt lahti saada.