Hüvasti, paast: maitse slaavipäraseid lihavõtteroogi

Britt Rosen
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Olga Minnik.
Olga Minnik. Foto: Mihkel Maripuu / Postimees

Homme ei pea end enam tagasi hoidma ja võib vabalt liha võtta. Hobikokandusest ja kulinaaria ajaloost sisse võetud Olga Minnik näitab, mida slaavlased ülestõusmispühaks vaaritavad ja küpsetavad. Neile, muide, on lihavõtted tähtsamad kui jõulud.

Olga Minniku kaetud lihavõttelaud on justkui põige Moskvasse, tema lapsepõlve. Rammus või ja munakollasega praavitatud kohupiimapasha, suhkruvaaba ja rosinatega pühadesai kulitš, meepräänikud, kirevamustrilised munad ja lihapraad – rikkalik söök kuulus Olga kodus ülestõusmispühade juurde, nagu teisteski rohkem või vähem vanu õigeusu kombeid järgivates slaavi peredes. Samasugune näeb tema peolaud välja praegugi, kui ema ega vanaema enam pole ja tema kohus on jätkata peretraditsioone ning küpsetada präänikuid, segada pashat ja värvida mune.

Kuigi jah, nüüd pole laual enam soolapekki salo't, mida armastas Olga Ukraina piiri äärest Brjanskist pärit kasuema. Ega ka mitte samagonni, mida vanema pärmist, moosist ja suhkrust kööginurgas mannergus ajas. Vodka lihtsalt polnud ülestõusmispühadeks piisavalt pidulik ega kange, naerab Olga. Kord, kui pruukimisvalmis krõbe naps oli plastist veepudelisse valatud, lõnksas ta väikese tüdrukuna seda vee pähe januga kogemata suure sõõmu. «Mõtlesin, et mu kurk ja sisikond lähevad põlema,» meenutab ta õlgu väristades joogipudelit, mis oli mõeldud surnuaeda kaasavõtmiseks.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles