C-vitamiini kasulikkusest, aga ka üledoosi sümptomitest

FOTO: Shutterstock

C-vitamiin on igapäevaselt vajalik füsioloogiliste protsesside normaalseks toimimiseks. C-vitamiinita kahaneb su immuunsus ja oled viirustele äärmiselt vastuvõtlik.

4. aprillil 1932 patenteeris Pittsburgi ülikooli biokeemia professor C. Glen King C-vitamiini. Kuna samal ajal tegi avastuse ka Ungari biokeemik Albert Szent-Györgyi, jagati au pooleks.

C-vitamiin on vajalik organismi vastupanu tõstmiseks, aitab kaasa normaalsele psühholoogilisele funktsioonile, närvisüsteemi normaalsele talitusele ning suurendab raua imendumist. Lisaks aitab võidelda kevadväsimuse ja stressiga. C-vitamiin mõjutab igemete, kapillaaride, hammaste ja luude arengut ning talitust.

Täiskasvanu vajab päevas kuni 100mg C-vitamiini. Organism annab C-vitamiini puudusest märku juba kuu aja jooksul. 

Kuidas ära tunda, et vajad C-vitamiini?

  • sinikad kipuvad kergesti tekkima
  • haavad paranevad aeglaselt
  • nahk on kare
  • luumurrud 
  • hemoglobiin on madal
  • igemed veritsevad
  • kehakaal tõuseb äkiliselt
  • energiapuudus ja kehv tuju
  • jääd kergesti haigeks

Inimene peaks vajaliku vitamiinikoguse kätte saama tervislikust toidust, sest just värske ja kuumtöötlemata toidu kaudu imendub C-vitamiin kõige paremini. 

C-vitamiini sisaldavad kõige enam astelpajumarjad, paprika, petersell, mustad sõstrad, kibuvitsamarjad, kaalikas, punased sõstrad, karusmarjad, valge peakapsas, sidrun, kiivi, mandariin, apelsin.

Kuidas aru saada, et tarbid C-vitamiini liiga palju?

  • kõhulahtisus
  • kõhuvalu
  • gastriit
  • iiveldus
  • oksendamine
  • kõrvetised
  • peavalu
  • üleliigne raua imendumine
  • hammaste hävinemine
  • põiekivid